mandag den 22. juli 2013

Lowcarb brød

I starten af sommeren skulle jeg i sommerhus med min eforældre, hvor vi selvfælgelig skulle grille. Jeg elsker at grille, men bliver hurtig fristet af de mange gode ting, som hører til, såsom kartoffelsalat og hvidt brød. Så jeg bestemte mig for at lave en pasta salat med grove pasta og en masse andet godt. Jeg ved godt grov pasta ikke er low carb, men det er trods alt bedre end kartoffelsalat og helt hvide pasta skruer.

Derudover bagte jeg disse brød, så jeg ikke blev fristet af de hvide flütes. Jeg bagte så der var rigeligt med brød, men forventede ikke, at der var andre end mig der valgte dem, nu når der var gode grillede flütes. Men familien syntes rigtig godt om dem og jeg er blevet ret vilde med disse brød! Jeg har fået inspiration til brødet fra "smag på maden's" Sandwichbrød: http://www.bloglovin.com/frame?post=. Jeg har dog ændret lidt i opskriften.





Lowcarb brød 4 - 6 store stk.
2 dl hytteost
1 spsk skyr
4 æg
30g smeltet smør
1 1/3 - 2 dl mandelmel

1 spsk solsikkekerner
1 spsk hørfrø
1 spsk FiberHUSK

1 tsk salt
2 tsk bagepulver

Olivenolie
Havsalt
Græskarkerner


1) Blend hytteosten fri for klumper. Tilsæt evt. en lille smule vand, så bliver det lettere at blende.
2) Pisk skyr, æg og det smeltede smør i.

3) Bland mandelmel, solsikkekerner, hørfrø, bagepulver, salt og fiberHUSK og rør godt.
4) Rør det sammen med æggemassen.
5) Lad dejen hvile 2 min. inden den formes.
6) Form til 4-6 store brød på en bageplade med bagepapir på.
7) Bag dejen i forvarmet ovn ved 170 grader i ca. 10 min.

8) Tag brødet ud, pensl med olivenolie og drys havsalt og græskarkerner over.
9) Bag brødet færdigt i ovnen i ca. 15 min.

Lad brødet køle helt af inden det skæres over. Opbevares i køleskabet i en tætlukket pose.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar